A Hello Toasties szerkesztőjeként a fejembe vettem, hogy bemutatom Magyarország összes DTM elismeréssel rendelkező tagját. Nincs annál nagyobb elismerés, amikor megkérdezed a tanítványaidat, hogy mi az, amit még fejlesztened kellene ahhoz, hogy jobb pedagógussá válj és azt a választ kapod, hogy: „Tessék folytatni!” Gabi ilyen visszajelzést kap, mint pedagógus, ismerjétek meg őt, hogy hogyan lett közösségünk tagja. Következő beszélgetőtársam Udvardi Gabriella, akit arról kérdeztem, mint az elődeit, hogy számára mit jelentett a DTM-hez vezető utat bejárni.
Hogyan kezdődött a te Toastmasters karriered?
2015-ben jelentkeztem egy mentorprogramba Szegeden, az egyetemi éveim elején. Kerestem a lehetőségeket, hogy tudjak fejlődni. Két mentor jöhetett szóba, Seres Erikát választottam. Az első beszélgetésünk alkalmával megemlített egy nyilvános beszéd klubot, mint a TEDx egyfajta előszobája. Én ettől a négy betűtől lázba jöttem, mert nagy álmom, hogy egyszer TEDx színpadon álljak. Csak volt egy bökkenő.
Mi volt az?
A lámpaláz. Ha ki kellett állnom mások elé, megbénított. És ez egy tanárnak nem túl jó, mert folyamatosan ki kell állnia a diákok elé.
Három szóban el tudod mondani, hogy milyen egy jó beszéd?
Informatív, hiteles és egyedi. Az előadóhoz fontos, hogy tudjak kötődni. Nagyon szeretek jegyzetelni, én olyan vagyok, aki szereti, ha kap adatokat, információkat és hasznosítható tudást.
Melyik volt a számodra legemlékezetesebb beszéded?
Számítottam erre a kérdésre valahol… Elsőre a 2017-es versenybeszédem jut az eszembe, amivel elnyertem a magyar bajnoki címet Bécsben. De a kedvenc beszédem az úgynevezett „sakkos” beszéd volt. A gyalog szerepe volt a középpontban, azaz az apró lépések jelentősége. Ez volt az a metafora, ami végig kísérte a beszédem különböző aspektusait. A másik, amire szívesen emlékszem vissza az a „Nők a történelem színpadán” című beszédem, ezt kétszer adtam elő. Olyan négy női történelmi alakról beszéltem, akikkel méltatlanul keveset foglalkoznak a történelem könyvek.
Van olyan beszédtéma, amiről szeretnél esetleg beszédet mondani?
Oktatás, önismereti, pszichológiai témák, de a nagy történelmi beszédek is újra és újra inspirálnak. Szívügyem a nyilvános beszéd oktatásának előmozdítása a középiskolás diákok, egyetemisták körében, így szívesen beszélek arról is, milyen fontos a nyilvános beszédoktatás, hogy a diákok minél előbb elsajátítsák ennek fortélyait. Ezért adok a 12-es osztályomnak is olyan feladatokat, hogy készítsenek prezentációt. Mondhatni utálják ezeket, de én fontosnak tartom, hogy ebben is fejlődjenek. Ezért tartok egyetemi külön kurzust is nyilvános beszéd témában. Látom, mennyire hiányzik ez a fiataloknak, és milyen lelkesek tudnak lenni egy érdekesen felépített kurzus során.
Mi motivált abban, hogy DTM legyél?
Amikor beléptem a szegedi klubba, nem gondoltam erre, hogy ezt el kellene érnem. Az volt a fő célom, hogy ne remegjen a hangom és legyen egy kiállásom a színpadon.
Aztán kevesebb, mint egy év tagság után beneveztem a beszédértékelés versenyre. Életem első Toastmasters megmérettetése rögtön egy területi verseny volt, úgy éreztem, mélyvízbe ugrottam. Hirtelen egy színpadon találtam magamat Szilágyi Ildikóval és Morandini Viktorral. A teljesítményemet a döntőben lebőgésnek értékeltem. Ekkor határoztam el, hogy egyszer meg szeretném nyerni a magyar beszédértékelés versenyt, és fejlődni szeretnék nyilvános beszéd fronton. 2018-ban harmadik nekifutásra sikerült elhoznom a trófeát! Láttam, hogy mennyit lehetne még fejlődnöm, emiatt elkezdtem a projekteket falni. Észrevettem egy idő után, hogy egyre közelebb kerültem a bűvös 40. beszédhez. Ekkor jött a motiváció, hogy én ezt megcsinálom!
DTM-nek lenni számomra azt jelenti, hogy kiépítettem egy erős alapot, amire lehet építkezni. Ha visszatekintek az elmúlt öt évre, szép utat jártam be, sokat fejlődtem. Másképp érzem magam a színpadon. Van egyfajta biztonságérzetem. Ez egy nagyon erős alap, de látok egy következő szintet. Van még tovább, járom tovább ezt az utat. Titkos vágyam a TEDx beszéd, aminek már körvonalazódik is a témája. Fontosnak érzem, hogy ne csak a színpadon legyünk felkészült előadók, de saját, hiteles tartalmunk is legyen hozzá. Hogy tegyünk le valami olyan értéket az asztalra, amire büszkék vagyunk és valóban érdemes másokkal is megosztani.
Mit adott számodra a TM közösség?
Értékes embereket ismertem meg, amiért hálás vagyok. Számtalan vidám pillanattal is gazdagodtam az itt töltött évek alatt. A folyamatos visszajelzések pedig hozzájárultak a fejlődésemhez. A Toastmasters közösségben tanultak közvetlenül is hozzáadnak hivatásom betöltéséhez, hogy hogyan segítsem a fiatalokat.
Van olyan könyv, ami megváltoztatta az életed?
Mindig van nálam könyv, folyamatosan olvasok. Több könyv is van, ami hatással volt az életemre. Éppen most a táskámban is van egy Thomas Gordontól, az a címe, hogy Tanári hatékonyság fejlesztése. Ha betérek egy könyves boltba, általában egy újabb könyvvel jövök ki. Abszolút kedvenc a Sean Covey: A kiemelkedően eredményes fiatalok 7 szokása című könyve. Ennek köszönhetem, hogy olyan iskolában tanítok, ahol ez a program része a mindennapoknak. De több könyv inspirálta közvetlenül is a beszédeimet. Például mondtam beszédet Edit Eva Eger: Döntés című könyve alapján. Vagy ott van Carmine Gallo: Storytelling c. műve, ez alapkönyv egy Toastmastersnek.
Te vagy minden idők legfiatalabb magyar DTM-je, hiszen 27 évesen érted el ezt a címet. Mit üzennél azoknak a fiatal Toastmastereknek, akik babérjaidra törnének?
Hajrá! Viccet félre téve, én nagyon örülnék, ha minél több huszonéves fiatal felismerné a kommunikációs készség fejlesztésének fontosságát, és csatlakozna a Toastmastershez, ha minél többen jutnának el a DTM címig. Az itt tanultak nemcsak saját karrierjük sikerességéhez, de saját és környezetük életének jobbá tételéhez is jó támogatást ad.