2019 májusában, mikor a Skylarks PR-os szerepére készültem, részt vettem Csábi Boróka „Te vagy a brand” képzésén, hiszen úgy gondoltam érdemes lenne ettől a közvetlen online marketinges lánytól tanulni, akinek a cikkeit és posztjait hetente több tízezren olvassák.
Sejtésem beigazolódott: rengeteget kaptam ettől a naptól, mert amellett, hogy magával ragadott Boróka személyisége több új praktikát is megtudtam, amit Skylarks PR-osaként élesben hasznosítani tudok. Például azt, hogy merjem leírni a véleményemet, és őszintén kifejezni magam. Ezen kívül kaptam egy használható lépéssorozatot, hogy kialakítsam a PR-os stratégiám és persze rengeteg aha élményt! Boróka Instagram posztjaiból azóta is rengeteg jó ötletet nyerek, és új nézőpontot kapok!
Bár minden social median jelen vagy (Pinterest, Facebook, Instagram, LinkedIn), mégis leginkább az utóbbira koncentrálsz mostanában. Ez minek köszönhető?
A B2B influenszerek, vállalkozók elsősorban LinkedInt használnak a céges brandépítéshez, hiszen ez a hat a legprofesszionálisabban!
Ha már szakmaiság: milyen megjelenésbeli elvárásoknak kell mindenképp megfelelnie a profilunknak?
Mindenekelőtt tedd fel magadnak ezt a kérdést:
Mi ennek a profilnak a célja? Ki ennek a profilnak a célközönsége? Milyen korosztály, milyen érdeklődésű és pozíciójú emberek, milyen iparág? Alakítsd ki úgy a kommunikációt a profilodon, hogy rezonáljon a célközönségeddel! Ehhez próbáld meg beleképzelni magad a célközönséged helyzetébe, hogy mi érdekelheti őket? Csábi Boróka: Brand challenge 3. feladat
Szerinted visszatetsző, ha valaki ismeretleneket is visszajelöl LinkedInen?
Az Instagram felbukkanásával egyre természetesebbé vált, hogy ismeretlen embereket bekövessünk és párbeszédbe elegyedjünk velük. Változott az ismerkedési kultúránk és már nemcsak azokkal vagyunk kapcsolatban a social mediaban, akiket az életben is ismerünk, hanem fordítva is működik. Én ennek a trendnek a nyertese vagyok, hiszen több, baráti és üzleti kapcsolatom is alakult ki egy Instasztori megvitatásával, de olyan is volt, hogy csak beültünk beszélgetni egy jót és nem lett folytatása – ez is rendben van.
És bár „csak” 2019 márciusa óta vagy igazán jelen a LinkedInen és már „LinkedIn influenszer” díjra jelöltek, pedig egy ilyen jelenlét kiépítése jellemzően 4-5 évig tart. Minek tulajdonítod az ugrásszerűen gyors sikeredet?
Nagy előnyt jelentett, hogy arculatkialakításban már gyakorlott voltam, hiszem Facebookon és Instagramon már voltak szép eredményeim. A korábban megszokott lazább stílusban közvetítettem a szakmai mondanivalóm a LinkedInen. A legnépszerűbb cikkeimben jellemzően a legtöbbünk által már megfigyelt problémákra hívom fel a figyelmet annyi különbséggel, hogy én ki is mondom, amire a többiek csak gondolnak. Erre persze az emberek felkapják a fejüket: jéé, friss levegő, új és eredeti gondolatok! Pont ezért jönnek az új ügyfelek, mert én le is merem írni azokat a gondolatokat!
Mondanál egy példát?
Van egy kialakult stílusom, kissé néha nyers vagyok és nagyon egyenes, to-the-point. De szeretek viccesen és kreatívan fogalmazni, képeket, metaforákat használni, hogy az emberek szinte “lássák” amit mondok. Ez szándékos is meg nem is, ilyen vagyok – ez jön belőlem. Volt már párszor, hogy megszóltak hozzászólásban, hogy nagyon nyers a stílusom és biztos, hogy így soha nem lesz egy ügyfelem sem. Ezeken mosolygok, egy ügyfelem sem?! Elárasztanak az ügyfelek. És általában pont ezt teszik szóvá az ügyfeleim, hogy annyira szeretik, hogy milyen merészen kommunikálok. Azt érzem, hogy a legtöbben szeretnének egy kissé szókimondóbbak lenni, és ehhez szükségük van egy példára és bennem ezt látják. Ha valaki szeretné ezt a merészséget lépésről lépésre, fokozatosan beépíteni például a saját LinkedIn kommunikációjába, erre a linkre kattintva Brand challenge bátran belekezdhet a 21 feladatból álló kihívásomba!
Akkor a TED- és egyéb videók továbbosztását nem is ajánlod kifejezetten?
Sokkal nagyobb hozzáadott értéket látok abban, ha megfogalmazzuk a saját véleményünket egy vitatott szakmai kérdéssel kapcsolatban, tehát érdemes lehet darázsfészekbe nyúlnunk.
Például ha egy tudományos szakértő más szempontból támasztja alá az általunk vizsgált kérdést, akkor hasznos lehet az ő tartalmát továbbosztani.
Ne féljünk a cikkírástól akkor sem, ha az elsőre még nem tökéletes. A fejlődés lépésről lépésre történik és a kreativitás a gyakorlással igenis fejlődik. Magamon is észreveszem, hogy az aktuális írásaim sokkal jobbak, mint a néhány évvel ezelőttiek, de ez egy természetes folyamat. Vágjunk bele tehát bátran az önkifejezésbe! Ha szeretnél segítséget kérni Borókától, látogass el március 25-én a LinkedIn képzésére.
‘Kreativitás – Minél jobban használod, annál több lesz belőle.’
/Maya Angelou/
Írta: Tamás Éva