Több klubtaggal beszélgettem mostanában erről a témáról, és úgy éreztem, hasznos lenne megmutatni, hogy a kezdeti kételyek ellenére is, tényleg bárkiből lehet rögtönzésvezető, és bárkinek lehet jó ötlete.
Ezt saját tapasztalatból tudom, mert az első alkalommal még ebben kételkedtem én is.
A rögtönzésírás és a rögtönzésvezetés kéz a kézben jár, egymás nélkül mit sem érnek.
Mindkettő fontos és hálás téma, így biztos ami biztos, mindkettőt külön cikkben részletezem.
Ma a rögtönzésírás témájával kezdek.
Első alkalommal nagyon nehéz eldönteni, merre is induljunk el a játékkészítés folyamatában, de későbbi alkalommal is megeshet, hogy nehezen jön az ihlet. De nem szabad feladni, a jó ötletet csak a megfelelő helyen kell keresni.
A teljesség kedvéért kezdjük az elején!
- Mi fán terem a rögtönzés?
Retorika klubokban játékos feladatokkal gyakoroljuk a felkészülés nélküli beszédet, vagy azt, hogyan kezeljünk hatékonyabban váratlan és szokatlan helyzeteket .
Ez egy különleges műfaj amiatt is, mert mindenkiből más és más érzéseket vált ki:
-van aki szereti, sőt élvezi, mert kiléphet a komfortzónából és ez izgalmas számára
-van aki nem szereti, de épp azért vállalja be a játékot, hogy fejlődjön benne!
-és van aki inkább kerüli a szereplést, mert még nem érzi komfortosnak ezt a típusú műfajt
Nekik, a harmadik csoportnak lenne egy nagyon jó tippem: aki adott napon rögtönzést hoz, aznap biztos nem hívják ki játszani. Ugye milyen csábító ajánlat?
(Egyébként is nagyon jó lehetőség ebbe a szerepbe bújni, mert általa egy új oldalunkat próbálhatjuk ki.)
- Ha a szerep már az enyém: Hol is kezdjem?
“Megesik, hogy az ihlet nem jön olyan könnyen,
s csupán egy kérdés jön helyette: Hol is kezdjem?
Ötlet helyett gyakran jön a sok-sok kétely,
bizonytalanság rághat belül mint a métely.”
Habár a sors már ránk osztotta a szerepet, könnyen megeshet, hogy az alkalom hamarabb jön, mint az ihlet. Ha az ötletekkel teli bőségszaru nincs épp kéznél rögtönzésektől roskadozva, jól jön a jó öreg ötletelés.
Általában nem egy csettintésre születik meg a semmiből a kész játék. Ezt érdemes elfogadni, és nem kell kétségbe esni! Csak el kell dönteni, hol is kezdjük!
2 pontban összeszedtem a két legegyszerűbb útirányt, és a hozzájuk tartozó szempontokat, melyeken végighaladva garantált, hogy az úton szembejön legalább egy ötlet.
- TÉMA
– szakmai- vagy magánéletből vett mozzanat
– jeles nap (magyar kultúra napja, valamilyen ünnepnap, Valentin nap)
– tematikus este: Mikulás napi tematikájú estre mikulásos játék.
– tv: egy tv-s vetélkedőből egy frappáns fordulat
– könyv, képek, kártyák: lehet ez maga a téma és a rögtönzéshez használt eszköz is egyben
- CÉL:
– szituációtípusok gyakorlása: reklamáció, felháborodottság, vagy Valentin napkor kézenfekvő lehet a szerelmi vallomás műfaja
– retorikai elemek gyakorlása: hasonlatok, szólás-mondások, alliterációk
– típushibák elkerülésének a gyakorlása: hozhatunk játékot a gyakrabban előforduló hibákra kihegyezve
Ezen lehetőségek áttekintése után már csak az ötletmorzsákat kell egymással kombináljuk. Emellett bátran konzultáljunk a házigazdával, a mentorunkkal, vagy tapasztalt klubtársunkkal. Nem kell az ötletünket sem lebecsülni, mert lehet csak megerősítésre, vagy csak finomhangolásra van szükségünk.
- UTOLSÓ SIMÍTÁSOK
Most már csak öntsük formába!
Amikor az ötlet megvan, akkor választhatunk az ötlethez illő formátumot.
– szituációk vagy kérdések (egy nehezítő tényezővel, egy csavarral izgalmasabbá, érdekessebbé tehetünk.)
– egyszemélyes, vagy páros rögtönzés (ebben lehetünk rugalmasak, vagy felkészültek mindkét opcióra)
Ha rugalmasabb az ötlet, kétféle formátumra is kidolgozhatjuk, így a klub est alatt hosszabbra vagy rövidebbre módosuló „játékidő” esetén az időben jobban ide illő változatot tudjuk alkalmazni.
A puding próbája az evés! Nem alapkövetelmény, hogy mindenképpen nehéz legyen vagy könnyű, de célszerű kipróbálnunk magunkon is, hogy működik a rögtönzésünk.
Záró gondolataim
Remélem, egyfajta áttekintést nyújtva sikerült megmutatnom, hogy valóban egyszerűbben találhatunk témát, mint elsőre gondolnánk. Ha nem tobzódnak fejünkben az ötletek, témák, mindig segítenek az egyszerűbb sémák.
Amikor a játékötlet összeállt, már csak egy dolog van hátra: elvisszük egy klubestre az alkotást.