You are currently viewing A Toastmasters jelene és jövője

A Toastmasters jelene és jövője

A jelenlegi helyzetben vajon át fog alakulni a Toastmasters? Kiállja a szervezet az idő próbáját? Az online találkozók milyen hatással lesznek ránk, akik a nyilvános beszéd készséget fejlesztik hétről hétre? Benkő Vilmossal beszéltünk a témáról, így egy tiszta képet kaphatunk a nyilvános beszéd alakulásáról és lehetőségéről egy olyan személytől, aki elhozta a Toastmasterst Magyarországra.

Manapság, amikor fejlődik a világ és a technika, miért van szükség még mindig a nyilvános beszédre mint készségre?

Nem fog teljesen kiszorulni a személyes megjelenés. Ha jön a védőoltás és hatásos lesz, akkor egy év múlva megint tarthatunk személyes előadásokat. Ha valaki optimista, és hisz abban, hogy nemsokára ez bekövetkezik, akkor ezt az időt célszerű felhasználni arra, hogy mire legközelebb kiáll mások elé, az a lehető legjobb legyen. Attól, hogy valamit átmenetileg nem lehet, attól még készülhetünk az azt követő időszakra.

Egyre többen észreveszik ma, hogy mennyire unalmasak a zoom előadások. Azért járnak az emberek a Toastmastersbe, hogy ne azt a véleményt alakítsák ki magukról, hogy halál unalmasak. Ez egy olyan terep, ahol lehet gyakorolni. Korábban havonta egyszer volt lehetőséged fellépni. Most hetente 1-szer vagy még annál is sűrűbben. Ez egy ajándék a sorstól, hogy gyakoroljunk. 

Hogyan lehet érdekessé tenni az online előadást?

Leszámítom azt, hogy milyen a kamerád, a térerő stb. Tegyük fel, hogy a technikai területen mindenki kiváló. Nem változik az, hogy a tartalomra kell fókuszálni, minél érdekesebb történetek legyenek benne. Az, hogy mindenkin maszk van, más jellegű események vannak, más dolgok történnek velünk, amiket be tudunk építeni egy beszédbe. Más fajta anekdoták születnek.

Most a beszédünket, ha akarjuk, könnyen fel lehet venni. Láthatom, hogy mit csináltam a kezemmel, a hangommal. A Zoom beszédben is úgy kell használni, mintha személyesen adnám elő. 

Egy valamit másképpen kell csinálni, ezt meg kell tanulni vagy szokni. Mivel nincs lehetőségem mimikával olyan befolyást gyakorolni az emberekre, ott ahol a színpadon várnék, hogy reagáljanak rá, azt az időintervallumot rövidebbre kell venni. Lassabban kell beszélni, hogy kompenzáljuk az internet leterheltségét. Mivel sokan vannak otthon, könnyen lehet szert tenni a hallgatóságra. 

Hogyan adjunk elő, hogy visszajöjjön a hallgatóság?

Az a követelmény, hogy izgalmas legyen, az nem változik. Bele kell tenni érzelmeket, szüneteket, ahogy eddig. Ha folytatólagosan szeretném csinálni, akkor az egyik alkalommal nem mondok el mindent. Hagyok valamit, amit majd két hét múlva mondok el. Akkor erre adok választ, de ugyanúgy függőben hagyok valamit, amit majd négy hét múlva kap meg a hallgatóság.

„Ne mondj el mindent!” Ez egy fontos tanulság, amit a Toastmastersben járás során megkaphatok. Amikor előadást tartok, ott sem szabad mindent elmondani. Lehet, hogy nem így akarom befejezni, de egy jó beszéd az úgy alakul, hogy eleget elmondok, hogy élvezd, de nem arról szól, hogy meggyőzzelek, hogy én milyen okos vagyok. 

Amikor lezársz egy üzletet angolul, azt úgy mondják, hogy „close”. Van egy mondás, hogy „stop selling after the close”. Van egy pont, amikor abba kell hagyni. 

Mi a tipped arra, hogy online ugyanolyan hatást érjünk el, mint személyesen?

Ugyanolyan hatást nem hiszem, hogy el lehet elérni. Fontos, hogy legyen 1-2 beépített embered, aki mond neked kritikát az előadásoddal kapcsolatban. Ne barát legyen, vagy olyan, aki a barátod akar lenni. Hanem olyan valaki, aki kedvel téged eléggé ahhoz, hogy őszinte legyen. Lehet, hogy azt gondolom, én vagyok a legügyesebb ember a Földön. De nem az a lényeg, hogy én mit érzek, hanem az, hogy Te mit kapsz belőle. Ezért fontos az, hogy visszajelzést kapjunk, illetve nézzük vissza az előadásunkat. 

A Z generáció nyitott arra, hogy megtanulja a nyilvános beszéd készséget?

Igen. Nem mindenki. De vannak olyan talpraesett elöljáró fiatalok, akik látják, hogy ahhoz, hogy el tudják adni az ötletüket, a gondolatukat, ahhoz nekik igen jól kell tudniuk fogalmazni. A mindennapi életben már nincs időnk arra, hogy nekem kelljen megdolgozni azért, hogy megértsem azt, amit Te mondasz. A verseny miatt olyan nagy a nyomás, hogy kapsz egy lehetőséget, és ha azt elszúrtad, akkor elszúrtad. Meg kell adni magadnak minden esélyt arra, hogy te sikerrel járj.

A beszédnél aligha van jobb eszköz. Miközben másoktól kapsz visszajelzést, és fejlődsz, egyre jobban megérted a saját ötletedet. Sok olyan vállalkozóval találkozom, akiknek úgy tűnik, hogy egy jó ötletük van, de mivel nem tudják elmondani rendesen, ezért ők sem látják át, így nem tudják röviden elmondani az elképzelésüket. Meg kell tanulni úgy fogalmazni, hogy kíváncsivá tegyük a másikat. Ezért mondják az értékesítésnél és az előadásnál, hogy mindig az eredményt adom el. Miután kíváncsivá tettelek, megmondom hogyan. Például a Coca Cola nem barna levet árul, hanem felfrissülést. Arra vágysz, hogy felfrissülj délután 4-kor? Igen, Coca Cola. Nem azt mondja, hogy barna levet igyál délutánonként. Mert az semmilyen érzést nem kelt fel.

Toasmastersben miért inkább az X és Y generáció van jelen? 

Ők idősebbek. Ők már azt az életet élik, ahol erre a készségre sűrűbben van szükség. De ha megkérdeznéd tőlük, akkor azt mondanák, hogy 5 évvel korábban kellett volna elkezdeniük. Ezért nagy esélye van itt a Z generációnak. Akkor kell egy készséget, egy kapcsolatot megszerezni, amikor nincs rá szükséged. Mert ha jelentkezik a szükség, azaz holnap van lehetőséged előadni, de ha te nem vagy felkészülve, akkor arra egy nap alatt nem tudsz úgy felkészülni, ahogy érdemes lenne.

Toastmasters egy kb 100 éves szervezet. Kiállja az idő próbáját?

Igen, mert egyszerű eszközökkel emberközelivé teszi. Le tudnám automatizálni egy részét, de nem lenne olyan íze a visszajelzésnek, ha egy gép csinálná, mint ha egy ember. A Toastmasterst nem lehet elektronizálni. Ha lenne egy sütőkészítő automatád és a pénz bedobása után kipottyanna a friss süti, felérne-e azzal, amit nagymamád a sütőből kihúzott tepsiről forrón adna neked?  Kötve hiszem.

Ami hiányzik belőle az, hogy sok klub van, és minden klubba olyan ember jusson, aki ezt a készséget viszi előre, és komoly szinten alkalmazza. A TM csoportokban olyan emberek vannak, akik együtt készülnek, körülbelül egy szinten is vannak. Akik nagyon jó előadók, ők már nem mennek vissza szükségszerűen, és adnak az idejükből, a tapasztalatukból. Ez lenne egy olyan ajándék, egy olyan inspiráció, amitől néhány ember kedvet kapna, és ezzel a készséggel kezdenének valamit. 

Hogyan lehetne őket motiválna arra, hogy jöjjenek vissza?

Megszólítanám őket. Eddig egyetlenegy ilyen jellegű megkeresést nem utasítottam vissza. Ha a Toastmasters ügyében megkeresnek, akkor elmegyek, akár értékelni is. Fontosnak tartom, hogy ezt kapják az emberek.

Pár évvel ezelőtt volt egy amerikai űrhajós, és meg tudták beszélni vele, hogy miközben keringett az űrben, élő videó kapcsolatot létesítettek azzal az általános iskolával, ahova ő járt. És fel lehetett neki kérdéseket tenni. Ez mekkora ajándék, nem?

Visszaadni. Visszaadni. Visszaadni. Nem csak Toastmasters tagok előtt kell beszélni. El lehet menni gimnáziumokba. Ott is a diákcsoportoknak előadást tartani, hogy milyen fontos a nyilvános beszéd. De csak úgy, hogy az jó legyen. Arra is fel kell készülni, és folyamatosan gyakorolni. 

Járványhelyzetben mik lesznek az új lehetőségek?

Ha szeretsz előadni, akkor iskolába, jótékonysági egyesületekbe lehet menni előadást tartani. Sok mindent lehet csinálni, amivel tudsz gyakorolni. Nemrég tartottam egy 7 alkalmas online képzést olyan hölgy részére, aki bántalmazott gyerekekkel foglalkozik. Mindent online tartottunk. Ő vállalta, csinálta, és 7 hét alatt komoly távolságot tett meg. Több ilyen szervezet is van.

Mivel nem kell elmenni, ezért kevesebb időt befektetve, el tudom érni ugyanazt a hatást. Most kell élni a lehetőséggel, mindenkinek segíteni és gyakorolni.

Van bármi javaslatod a TM-nek?

Ha kedvük van gyakorolni, akkor kis csoportban legyen 6-7 fő. Mind a 7 ember vállaljon egy könyvet. Olvassa el és tartson egy 5-7 perces beszédet a könyvről, hogy átmenjen a lényeg. Lehetőleg olyan könyvet kell választani, amit a többiek még nem olvastak el. Gyakoroljátok, hogy át tudjátok-e adni azt, amiről szól a könyv. Legyetek kemények egymással szemben. Adjatok egymásnak visszajelzést. 

Kreálj olyan lehetőséget, amire készülnöd kell. Egy felnőttnek fontos, hogy érezze azt a remegő érzést, hogy ez akár nem is sikerülhet. Mert amikor komolyan vesszük a félelmet és készülünk rá, akkor azok az önbizalmi bonbonok, amik keletkeznek, azokra mindannyiunknak szükségünk lesz. Ne várjunk arra, hogy a sors ez megoldja. Oldjuk meg saját magunknak. Az én előadói készségemről van szó, azt csak kizárólag én tudom fejleszteni. Ez az én feladatom, az én felelősségem.

Azt javaslom, hogy soha ne hagyják abba a gyakorlást, még akkor sem, ha jók. Azt mondják angolul: private victories precede public victories.

Van-e benned bármi, amit meg szeretnél osztani?

Ez az a készség, ami a legnagyobb valószínűséggel fogja felhívni rád a többiek figyelmét. Elegáns, maradandó benyomást tegyél. A nyilvános beszéddel megteheted. Ezzel nem kevés példát mutatsz másoknak. Azt fogják gondolni, hogy „ha ő is tudja, akkor én is.”

written by Nguyen Giang
Az interjút készítette:
Nguyen Giang