You are currently viewing Átváltozás, avagy alkalmazottból vállalkozó

Átváltozás, avagy alkalmazottból vállalkozó

Mikor (életciklus, burnout, ilyen értelemben) lettél vállalkozó?

Már több, mint 4 éve, 2016 végén lettem vállalkozó. Először csak egyéni vállalkozóként, 2019-től pedig céges formában folytattuk a tevékenységet a DLX MEDIA marketing ügynökség keretein belül. Egyszer már 2012-ben próbáltam kitörni az alkalmazotti létből, de utólag visszagondolva – az még korai volt. Tapasztalatot kellett még szerezni több cégnél, többféle iparágban, hogy azt tudjam mondani, hogy “készen állok” a vállalkozásra. 

Viszont az is igaz, hogy a vállalkozás tipikusan egy olyan terület, amit elméletben nem igazán lehet megtanulni, csinálni kell. 

A fő motivációm mindig is az volt, hogy a saját utamat járjam, a saját rendszereimet építsem, és erre a vállalkozói lét adja meg a legnagyobb szabadságot, lehetőséget.

Azt írod a honlapodon, hogy ha „29 évesen a kardiológián köt ki az ember a stressz miatt, akkor újra tudja értékelni, hogy biztos jó úton jár-e?!”  A vállalkozói lét nem jár stresszel?

A vállalkozói lét is stresszes, de számomra ez egy másfajta stressz. Ez egy olyan stressz, ami feltölt, és előrevisz. Egy olyan stressz (vagy nevezhetjük nyomásnak is) ami nagyobb teljesítményre ösztönöz. Alkalmazottként az okozta a legnagyobb stresszt, hogy nem voltam eléggé hatással a dolgokra, hiszen korlátok közé van szorítva az ember.

Hogy találtál rá arra a témára, amivel most foglalkozol? Honnan tudtad, hogy ez lesz számodra az igazi?

A marketing és a márkaépítés területe mindig is érdekelt, és ebből lett egy hivatás / küldetés. Mindig is az érdekelt, hogy hogyan lehet megnyerni az emberek figyelmét, hogyan lehet felépíteni a bizalmat akár online, akár személyesen. A marketingen belül kipróbáltam sokféle területet (hirdetéskezelés, kampányok, közösségi média, stb.), és végül a legjobban a tartalommarketing fogott meg, vagyis hogy hogyan tudunk folyamatosan értéket adva kommunikálni a leendő vevők, partnerek, kollégák felé. 

Mi a legnagyobb kihívás a vállalkozói létben?

Vállalkozóként szerintem a legnagyobb kihívást 2 dolog jelenti:

  • az egyik, hogy “sok tányért kell pörgetni” egyszerre, vagyis sok területhez kell legalább minimálisan értenünk. Vállalkozóként mi vagyunk a pénzügyesek, mi vagyunk az értékesítők, nekünk kell ügyfeleket szerezni, szerződéseket kötni, hirdetni, és végül szolgáltatást nyújtani.
  • a másik pedig az értékesítés. Rengeteg jó szakember van, aki nem tudja eladni magát, nem tud elég ügyfelet szerezni, ezáltal nincs meg a stabil cash-flow és feladja a vállalkozást. A kommunikáció és az értékesítési képesség elengedhetetlen vállalkozóként.

Mi a legnagyobb különbség a vállalkozói és alkalmazotti lét között?

Számomra a legfőbb különbségek: 

  • szabadság: senki sem mondja meg hogy mit csinálhatok, mit nem csinálhatok, vállalkozóként a korlátokat a szabályozás, vagy esetleg a hatóságok jelentik, de alapvetően teljes vállalkozói szabadságot élvezünk.
  • felelősségvállalás: vállalkozóként én vagyok a felelős a cselekedeteimért. Nem mutogathatok a főnökre, kollégára, beosztottra, hanem nekem kell felelősséget vállalni. Ez alapvető hozzáállásbeli különbség.
  • bizonytalanság: alkalmazottként alapvetően nagyobb biztonságban van az ember, kiszámíthatóan érkezik a fizetés minden hónapban, illetve a munka törvénykönyve jogilag is sokkal jobban védi a munkavállalókat. Vállalkozóként jobban ki vagyunk téve a piaci változásoknak. 

Szerintem nagyon fontos a jó önismeret, és elemezni, megfigyelni saját magunkat, ezért ennek a témának egy teljes fejezetet szenteltem az Alkalmazottból Vállalkozó című könyvemben.

Hogy érzed magad home office-ban?

Én összesen 3 hetet voltam home-office-ban 2020 tavaszán – nagyon rosszul viseltem. Nekem kell egy hely, ahova dedikáltan azért megyek be, hogy dolgozzak, produktív legyek és inspiráló emberekkel vegyem magam körül. 2020 végéig egy közösségi irodában dolgoztam, azonban már egy ideje érett a saját iroda gondolata és év végén találtam is egy megfelelő helyet. Részben a videófelvételek miatt is kellett egy fix iroda / stúdió, mert egyre több eszközünk van, másrészt pedig ez is nyújt egyfajta stabilitás érzést ezekben a kiszámíthatatlan időkben. 

Vállalkozás indítás témában, azok számára akik az elmúlt egy évben a segítségedet kérték, mi volt a legnagyobb kihívás, amit nem tudtak egyedül megoldani?

2018 óta foglalkozom egyéni mentorálással, és ezidő alatt kb. 50 egyéni mentoráltam volt, akiknél nagyon hasonló minták voltak megfigyelhetőek. Két fajta megkeresés volt jellemző: olyan lelkes kezdő vállalkozók, akiknek túl sok ötlete volt, és segíteni kellett iránymutatással, például  a fókuszálásban, stratégiaalkotásban, illetve olyanok, akiknek megvolt hogy pontosan mit szeretnének csinálni, de nem látták a hogyant, a megvalósítást, a konkrét lépéseket. A mentorálások témái jellemzően a személyes márkaépítés, ügyfélszerzés, tartalom gyártás, termékportfólió kiépítése, árazás, stratégia.

Visszamennél-e alkalmazottnak a mostani járványhelyzet miatt vagy bármi más ok miatt?

Soha ne mondd, hogy soha… de alapvetően nem tervezek újra alkalmazotti státuszban dolgozni. Esetleg egy ún. interim manageri megbízást el tudnék képzelni, amikor fix 3-6 hónapos megbízás során rendet kell tenni egy nagyobb cégnél, vagy valamilyen konkrét feladatot kell elvégezni. De ezt is kizárólag “külsősként” a meglévő szabadságom megtartása mellett.

Üzlet & Utazás ™ néven futó kezdeményezésed égisze alatt több rendezvényt tartottál utazás témában is. Az utazási szokások szerinted milyen mértékben fognak átalakulni az elkövetkező években?

Az Üzlet & Utazás ™ egy igazi szerelem projektnek indult, 2018 nyarán volt egy olyan felismerésem, hogy bár vannak fantasztikus rendezvények kezdő vállalkozóknak, szabadúszóknak (Freelancer fesztivál, Freedom X, TedX rendezvények), de nem elég. Úgy éreztem, hogy bőven elfér a piacon még egy, a TED előadásokhoz hasonló inspiráló, motiváló rendezvény. Így született meg az Üzlet & Utazás ™ rendezvénysorozat, amit normál esetben kéthavonta rendeztünk meg a Lurdy Moziban, és ezeken az esteken 4 inspiráló előadást hallhattak a vendégeink.

Ezt követte 2019-ben az uzletesutazas.hu online magazin, aminek mára már 60.000 egyedi látogatója van havonta, valamint az interjú sorozatom, ahol már több, mint 100 vendéggel beszélgettem – nem meglepő módon – üzlet, vagy utazás témában.

Én személy szerint nagyon remélem, hogy 1-2 éven belül visszaáll a világ a normál kerékvágásba, és újra lehet utazni mindenféle korlátozás nélkül, de idén (2021-ben) biztos, hogy az utazásnak lesznek még szigorú feltételei (oltási igazolás, maszk, távolságtartás, tesztek, esetleg karantén).

A járvány időszaka hogyan hatott Rád és az életedre (munka, magánélet)? Pozitívan vagy negatívan?

Én alapvetően szerencsés vagyok, mert a tevékenységünk szorosan kapcsolódik az online kommunikációhoz, amire talán még nagyobb szükség volt az elmúlt egy évben, mint előtte valaha. 

Bár sajnos több olyan ügyfelet elvesztettünk, akiknek fizikai tevékenységük van/volt és bezárni kényszerültek (jóga stúdió, kávézó, fitness edző, stb.), a másik oldalon sok olyan új megbízást nyertünk, ahol felismerték az online jelenlét fontosságát, és most indítottak YouTube csatornát, online kurzusokat, rendszeres hírlevelet, stb. Tehát összességében éves szinten enyhe növekedés volt az üzleti oldalon

Magánéletben pedig szintén próbálok a pozitívumokra koncentrálni. Bár nagyon hiányoznak az éttermek, utazások, kapcsolatépítő rendezvények, helyette inkább többet sportolok a szabadban, többet olvasok, tanulok, és mentálisan is készülök a járvány utáni időszakra, ami szerintem rengeteg új lehetőséget fog hozni.

Szerinted mi az az egy tulajdonság, készség, ami a nehéz időszakokban átsegít minket? Mi az amit érdemes megtanulnunk, fejlesztenünk?

Egyértelműen az alkalmazkodó készség, rugalmasság, nyitottság az új dolgokra. 

A COVID után hogyan tudnának a vállalkozások hasonló váratlan dolgokra valamennyire felkészülni? Sokak számára ami most van az veszett fejsze nyele. Mármint érthető, hogy a COVID most vis major, de a gazdasági válságok ciklusosan jönnek vissza, aztán mégis mindenki meg van lepődve amikor megtörténik. 

Nehéz ebben okosnak lenni, mert a mostani válságra senki sem számított. Legalábbis arra nem, hogy egy láthatatlan vírus miatt fog történni az egész.

Szerintem leginkább a tanulással, kapcsolatépítéssel, stabil online jelenléttel, tudatos adatbázis építéssel, több lábon állással lehet felkészülni a hasonló helyzetekre.

Köszönöm a kérdéseket!