Az értékalapú vezetés gyakorlati megvalósítására hoztam jelen írásomban néhány javaslatot.
Amikor egy csapat elkezd agilisan működni, először a könnyen implementálható gyakorlatokkal indít. Ilyenek a SCRUM ceremóniák és a tervezést, valamint az előrehaladás szemléltetését segítő KANBAN tábla.
A leggyakrabban eszünkbe jutó scrum ceremónia, a daily standup nem értelmezhető egy klubelnökség esetében, viszont az iterációkban dolgozás, a tervezés, ennek a felülvizsgálata, az ügyfél-visszajelzések beépítése és a működésre való visszatekintés igenis nagyban tudja segíteni az eredményes, a klubtagok fejlődését, a klub életét előre mozdító elnökségi munkát.
Az alakuló elnökség ideális esetben felvázol egy high-level éves tervet, megfogalmaz egy célkitűzést, amit a ciklus végére szeretne elérni, és lebontja ezt a tervet, fél éves, negyedéves, havi teendőkre. Tehát létrejön egy ún. backlog, ami tartalmaz valamennyi tennivalót, a közeljövő eseményeit részletes kidolgozottsággal, a távoliakat csak vázlatosan.
Az iteráció, amilyen gyakorisággal az elnökség összeül általában 1 hónap. Tehát mondhatjuk, hogy 1 havi sprintekben dolgozik az elnökség. A következő 1 hónapot érdemes konkrét feladatokra lebontaniuk, a feladatokhoz felelőst kijelölni, ami ideális esetben önkéntes jelentkezéssel történik. Daily standup helyett általában online szinkronizálnak, akár napi szintű gyakorisággal. A következő elnökségi ülés előtt érdemes megkérdezni az „ügyfeleket”, vagyis a klubtagokat, hogy mennyire elégedettek a klub aktuális működésével, mi az, ami tovább tudná növelni az ügyfélélményt. Az elmúlt egy havi munkát ún. review keretében áttekintik és tartanak egy visszatekintést arról, hogy mi ment jól és mit tudnának tenni azért, hogy még jobbak legyenek, vagyis egy retrospektívet. Ez a két ceremónia meg tud történni ugyanazon az elnökségi találkozón. Az eredmények fényében pedig meg lehet tervezni a követkető hónapot, finomhangolni az előzetes éves/féléves/negyedéves terveket.
Az előrehaladás vizualizálására kiváló eszköz akár a klubhelyiségben kialakított fizikai KANBAN tábla, de online is kiváló eszközök vannak erre, pl. Trello.
A backlog tartalmazza az összes tervezett feladatunkat, a to do oszlopban vannak azok, amikkel tervezünk foglalkozni az adott sprintben, de még nem kezdtük meg a munkát, az ongoing/in progress/doing/folyamatban (ízlés szerint használható elnevezések) oszlopban vezetjük azon teendőket, amiken aktívan dolgozunk, és amint végeztünk egy feladattal, azt done-ba húzzuk.
Ne felejtsük el megünnepelni a sikereinket a sprintek végén, hiszen ez ad igazi lendületet a következő sprintünkhöz.
Szabó Anita, Agile Coach, a Budapest Business Branch 2019/2020-as VPE-je.